Pengaturan

Gambar

Lainnya

Tentang KASKUS

Pusat Bantuan

Hubungi Kami

KASKUS Plus

© 2024 KASKUS, PT Darta Media Indonesia. All rights reserved

vatimah928Avatar border
TS
vatimah928
Sosok Yang Di Kaitkan Dengan Tanda Datangnya Hari Akhir (Kiamat)


Hari penghakiman itu tidak mengenali sesiapa, baik malaikat, nabi atau utusan. Masalah masa telah datang bahwa penghakiman adalah perkara yang tidak dapat dilihat dan hanya Allah swt yang mengetahui.

Dikumpulkan dari Syarah Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah, Ustadz Yazid Jawas, walaupun hari penghakiman tidak mengenalnya, tetapi Allah swt memberitahukan kepada Rasul Rasul-Nya atas tanda-tanda penghakiman.

Dalam beberapa hadis, bukan sahaja beberapa lokasi yang berkaitan dengan tanda seterusnya, tetapi juga angka yang ditentukan akan muncul pada hari terakhir. Berikut adalah beberapa nombor yang berkaitan dengan tanda hari penghakiman, seperti yang ditulis dalam 10 tanda penghakiman dalam hadith yang diberitahu oleh Bukhari dan Muslim Abu Said Al-Khudri ra:

Imam Mahdi.

Pada akhir zaman seorang lelaki dari Ahlul Bait akan muncul. Tuhan memberikan kekuatan kepada Islam dengan Dia. Dia memerintah selama tujuh tahun, memenuhi dunia dengan keadilan selepas (sebelum) penuh kezaliman. Orang-orang dalam hari mereka akan diberi keseronokan yang tidak pernah bertentangan. Bumi menghilangkan kilangnya, langit jatuh hujan dan dibanjiri oleh banyak harta.

Orang ini mempunyai nama sebagai nama Nabi, serta nama bapanya sebagai nama Rasulullah ﷺ. Kemudian, namanya adalah Muhammad atau Ahmad bin Abdullah. Dia berasal dari keturunan Fathimah binti Muhammad dari anaknya Hasan bin Ali. Antara ciri-ciri fizikal, ia adalah lebar dahi dan hidung anda. Nabi Nabi ﷺ:

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: يخرج في آخر أمتي المهدي, يسقيه الله الغيث, وتخرج الأرض نباتها, و يعطي المال صحاحا, و تكثر الماشية, و تعظم الأمة, يعيش سبعا, أو ثمانيا, يعني حجا.

"Al-Mahdi akan keluar pada akhir kehidupan umat saya, Tuhan akan membawanya ke hujan, jadi Bangsa menanam tumbuhannya, memberinya banyak harta, semakin banyak kemenangan, dan pada masa itu Ummah lebih mulia, dan Dia memerintah selama tujuh atau lapan tahun. "(Sahih, HR Al-Hakim).

Dajjal.

Dajjal adalah anak Adam yang mempunyai ciri-ciri yang jelas, dia akan diberikan kepada semua orang yang beriman apabila dia pergi, jadi mereka tidak terdedah kepada fitnah mereka. Antaranya ada kafir dalam jenayah mereka, bermata satu dan menyebarkan kerosakan di bumi. Fitamasi Dajjal adalah fitnah terbesar di muka bumi.

Ini seperti hadis yang diriwayatkan oleh Abu Umamah yang diriwayatkan oleh beberapa Sunan Imam:

إنه لم تكن فتنة في الأرض منذ ذرأ الله ذرية آدم أعظم من فتنة الدجال وإن الله لم يبعث نبيا إلا حذر أمته الدجال وأنا آخر الأنبياء وأنتم آخر الأمم وهو خارج فيكم لا محالة وإن يخرج وأنا بين ظهرانيكم فأنا حجيج لكل مسلم وإن يخرج من بعدي فكل امرئ حجيج نفسه والله خليفتي على كل مسلم

'Oh kemanusiaan, sebenarnya tidak ada fitnah di tanah yang dahsyat ini daripada Antikristus. Dan Allah tidak mengirim Rasul atau Nabi kecuali Dia memberi peringatan kepada umat-Nya terhadap kemunculan Dajjal.

Saya adalah Nabi yang terakhir dan anda adalah orang terakhir. Antikristus yang selamat keluar dari medium. Sekiranya ia keluar, ketika saya berada di antara anda, maka saya akan mengalahkannya dengan hujah saya dan keupayaan saya.

Jika anda pergi selepas saya tidak melakukannya, maka semua orang akan menjadi pembantu anda sendiri untuk mengalahkan musuh anda. Tuhan adalah pengganti saya untuk setiap umat Islam. '(Hr Ibn Majah, Ibn Khhhimah dan Al-Hakim dari Abu Amamah).

Nabi isa

Selepas berlepas Dajjal dan pemusnahan bumi, maka Allah swt mengutus Nabi isa untuk pergi ke bumi. Ini ditekankan dalam beberapa ayat Al-Quran dan Hadis Nabi. Allah swt berkata:

{إِذْ قَالَ اللهُ يَا عِيسَى إِني مُتَوَفيكَ وَرَافِعُكَ إِلَي وَمُطَهرُكَ مِنَ الذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الذِينَ اتبَعُوكَ فَوْقَ الذِينَ كَفَرُوا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُم إِلَي مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
"(Ingatlah), ketika Allah berfirman: 'Wahai ‘Isa, Aku mewafatkanmu dan mengangkatmu kepada-Ku, serta menyucikanmu dari orang-orang yang kafir, dan menjadikan orang-orang yang mengikutimu di atas orang-orang yang kafir hingga hari Kiamat. Kemudian kepada-Ku engkau kembali, lalu Aku beri keputusan tentang apa yang kamu perselisihkan." (QS Ali Imran: 55)

Nabi Isa seperti yang disebutkan akan diturunkan di Tower Putih yang terletak di timur kota Damsyik di Syam (Syria). Dia menggunakan dua pakaian yang dicelup sambil meletakkan tangannya di sayap kedua malaikat, ketika ia menegaskan kepalanya, maka (seperti) tertarik dengan air ketika ia membangkitkan kepalanya sehingga (seolah-olah) jatuh pada musim gugur Manik mutiara. Sabda Nabi:

عَنْ أَبِي هُرْيَرَةَ رضي الله عنه قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: "وَالذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، لَيُوشِكَن أَنْ يَنْزِلَ فِيكُمُ ابنُ مَرْيَمَ حَكَمًا عَدْلًا، فَيَكْسِرَ الصلِيبَ، وَيَقْتُلَ الخِنْزِيرَ، وَيَضَعَ الجِزْيَةَ، وَيَفِيضَ المَالُ، حَتى لَا يَقْبَلَهُ أَحَدٌ

"Demi Rabb yang jiwaku berada di tangan-Nya, sudah dekat saatnya di mana akan turun pada kalian (Isa) Ibnu Maryam AS, sebagai hakim yang adil. Dia akan menghancurkan salib, membunuh babi, menghapus jizyah (upeti atau pajak), dan akan melimpah ruah harta benda sehingga tidak ada seorang pun yang mau menerimanya" (Sahih, HR Abu Dawud, Ibnu Hibban, dan Ahmad).
Diubah oleh vatimah928 06-01-2021 16:47
InRealLife
grandiscreamo
skiesman
skiesman dan 11 lainnya memberi reputasi
-8
1.5K
21
GuestAvatar border
Guest
Tulis komentar menarik atau mention replykgpt untuk ngobrol seru
Urutan
Terbaru
Terlama
GuestAvatar border
Guest
Tulis komentar menarik atau mention replykgpt untuk ngobrol seru
Komunitas Pilihan