Pengaturan

Gambar

Lainnya

Tentang KASKUS

Pusat Bantuan

Hubungi Kami

KASKUS Plus

© 2024 KASKUS, PT Darta Media Indonesia. All rights reserved

Maylam018Avatar border
TS
Maylam018
8 jenis makanan termahal di dunia



Makanan adalah keperluan asas untuk kita. Pernahkah anda berfikir jika sehidang makanan mencecah berpuluh ribu ringgit?Berikutan adalah 8 jenis makanan yang termahal di dunia.

8-oysters~Tiram adalah sejenis haiwan bercangkerang dengan kulit yang agak leper. Dagingnya memiliki kalori yang rendah dan isinya mengandung kalsium dan vitamin A.

7-foie gras~Foie gras merupakan makanan yang terbuat dari hati angsa memiliki tekstur daging yang lembut namun tetap kenyal. Warna daging foie gras krem dengan sedikit semburat merah muda. Foie gras bukan berasal dari hati angsa biasa, melainkan hati angsa yang memang digemukkan sehingga hatinya berselimut lemak
Foie gras banyak dijumpai di restauran-restauran mewah

6-wagyu~Wagyu adalah salah satu daripada empat baka Jepun untuk lembu daging.boleh mencecah sehingga RM 2,000 sekilogram.

5-kopi luwak~Kopi luwak adalah seduhan kopi menggunakan biji kopi yang diambil dari sisa kotoran luwak. Biji kopi ini diyakini memiliki rasa yang berbeda setelah dimakan dan melewati saluran pencernaan luwak. Kemasyhuran kopi ini di kawasan Asia Tenggara telah lama diketahui, tetapi baru menjadi terkenal luas di peminat kopi gourmet setelah publikasi pada tahun 1980-an. Biji kopi luwak adalah yang termahal di dunia, mencapai USD100 per 450 gram

4-iberico ham~jamon iberico de bellota atau ham yang terbuat dari babi kampung yang dibiarkan bebas dan menyantap biji oak adalah bagian penting dari kehidupan orang Spanyol.

3-saffron~Koma-koma, kumkum atau safron merupakan sejenis rempah (Crocus sativus). Koma-koma merupakan antara rempah yang termahal di dunia yang mana harganya boleh mencecah ribuan ringgit perkilo.

2-white truffle~truffle adalah antara makanan termahal di dunia.Terdapat 2 jenis warna truffle iaitu hitam dan putih. Truffle putih mempunyai nilai yang tinggi berbanding truffle hitam.

1-caviar~Kaviar adalah hidangan yang mengandungi telur ikan berawet garam dari famili Acipenseridae. Telur ikan ini boleh dihidangkan sebagai "segar" (tidak dipasteur) atau dipasteur, dengan pempasteuran ia mengurangkan nilai masakan dan ekonominya.Kaviar dianggap makanan mewah dan dimakan sebagai hiasan atau jem.
anasabila
tien212700
tien212700 dan anasabila memberi reputasi
2
875
4
GuestAvatar border
Guest
Tulis komentar menarik atau mention replykgpt untuk ngobrol seru
Urutan
Terbaru
Terlama
GuestAvatar border
Guest
Tulis komentar menarik atau mention replykgpt untuk ngobrol seru
Komunitas Pilihan